Статьи

HARD SKILLS VS SOFT SKILLS: що важливіше та які саме навички цінують роботодавці?

Що цінніше в очах роботодавців: мати добре розвинуті професійні навички чи володіти широким пулом універсальних навичок? Зрозуміло, що в ідеалі компанії шукають співробітників, які демонструють як hard skills, так і soft skills, а ще – відповідають корпоративним цінностям. Проте якщо знайти кандидата, який задовольняє всі вимоги вакансії, не вдається, щодо чого роботодавці можуть піти на компроміс? Експерти grc.ua дослідили це.

УНІВЕРСАЛЬНІ НАВИЧКИ ЯК ПЕРЕВАГА У ПОБУДОВІ КАР’ЄРИ

У «докарантинному» світі можна було почути думку, що у багатьох компаніях універсальні навички цінуються більше, ніж глибокі професійні знання. Ось результати деяких досліджень на підтвердження цієї тези:

  • Результати спільного дослідження фонду Карнегі Мелона і Стенфордського дослідницького інституту вказують, що успіх управлінців у компаніях зі списку «Fortune 500» на 75% залежить від soft skills, тоді як hard skills займають лише 25%.
  • Згідно з дослідженням LinkedIn, 57% роботодавців цінують гнучкі навички більше, ніж професійні.
  • У 2017 році American Psychological Association опублікували дослідження, в результаті якого психологи дійшли висновку, що у приємного в спілкуванні співробітника набагато більше шансів отримати підвищення, ніж у самовпевненого і зарозумілого.
  • Схожих висновків дійшли у 2018 році спеціалісти Linkedin. Вони виявили, що soft skills впливають на здатність фахівця-початківця влитися в команду досвідчених фахівців. А це призводить до того, що новачкам з розвиненими комунікативними навичками будуть готові допомагати, навіть якщо вони не володіють усіма необхідними знаннями (тобто hard skills). Таким чином, вони будуть розвиватися набагато швидше в професійному плані, ніж новачки з погано розвиненими soft skills.

Але очевидно, що нова реальність, яка постала із коронакризою, могла змінити акценти у вимогах роботодавців. Чи справді це відбулось?

НОВІ ВИМОГИ

Згідно з опитуванням, проведеним спеціалістами grc.ua у кінці червня – на початку липня 2020 року, майже третина роботодавців (48%) стали висувати більше вимог при пошуку нових співробітників. З них:

  • 22% збільшили перелік побажань до потенційного працівника у розрізі soft-skills. Таку відповідь найчастіше давали роботодавці з галузей «Роздрібна торгівля», «ЗМІ, маркетинг», «Інформаційні технології, системна інтеграція, інтернет», «Фінансовий сектор» тощо.
  • 11% стали більш вимогливими щодо професійних навичок (hard skills). Серед компаній, які дали таку відповідь, – представники галузей «Інформаційні технології, системна інтеграція, інтернет», «Продукти харчування», «Послуги для бізнесу» тощо.

Водночас 39% опитаних декларували, що в їхніх компаніях застосовується той самий підхід щодо вимог до співробітників, що й раніше. А трохи більше чверті респондентів (26%) зазначили, що не набирали нових працівників протягом останнього часу. Про зниження вимог зазначило два опитаних зі ста.

Говорячи про зміну вимог до, наприклад, претендентів на керівні посади, Олександр Мельников, керівник напряму Executive Search grc.ua, зазначив, що було б логічним припустити, що більш затребуваним буде успішний досвід у періоди кризи, проте поточна ситуація унікальна, і раніше аналогічних прецедентів не було:

HARD SKILLS VS SOFT SKILLS: що важливіше та які саме навички цінують роботодавці?«Безумовно, важливими залишаються вміння працювати в ситуації з обмеженими ресурсами, боротися за частку ринку в ситуації падіння попиту, ухвалювати складні рішення щодо оптимізації витрат».
Олександр Мельников, керівник напряму Executive Search grc.ua
HARD SKILLS VS SOFT SKILLS: що важливіше та які саме навички цінують роботодавці?

Проте, незважаючи на те, що пошукачі наразі досить активні та відкриті до нових пропозицій про роботу, знайти на 100% відповідного працівника вдається не завжди. Стикаючись з цим, роботодавці мають ухвалювати рішення, чи йти на компроміс щодо своїх вимог, чи продовжувати пошуки ідеального співробітника.

Так, абсолютна більшість (66%) респондентів зазначила, що ситуативно готові змінювати свої вимоги. З них:

  • 48% готові піти на компроміси щодо hard-skills;
  • 18% готові піти на компроміси щодо soft-skills.

Трохи менше третини роботодавців з числа опитаних (30%) декларували, що вони готові наймати тільки тих кандидатів, які повністю задовольняють вимоги вакансії. У ТОП-5 галузей, представники яких дали таку відповідь: «Інформаційні технології, системна інтеграція, інтернет» та «Фінансовий сектор» (по 16%), «Будівництво, нерухомість, архітектура», «Продукти харчування», «Роздрібна торгівля» (по 9%).

HARD SKILLS VS SOFT SKILLS: що важливіше та які саме навички цінують роботодавці?

ЩО РОЗВИВАТИ, АБИ КОРИСТУВАТИСЬ ПОПИТОМ

Отже, як ми бачимо, універсальні навички так само важливі для роботодавців, як це було і до коронакризи. І кількість тих, хто готовий іти на компроміси щодо них, відчутно менша ніж тих, хто готовий заплющувати очі на брак певних hard-skills.

Про які ж саме навички йдеться? Опитування показує, що у ТОП-3 таких навичок увійшли: взаємодія з людьми, гнучкість розуму (вміння швидко переключатися з однієї думки на іншу), емоційний інтелект. А от найменш необхідними в очах роботодавців є вміння вести переговори, вміння керувати людьми та контроль якості.

У варіанті «Інше» найчастіше фігурують уміння працювати віддалено та будувати ефективну взаємодію онлайн. Олександр Мельников додає: «Для багатьох бізнесів стало критично необхідним створення або розвиток онлайн-напрямків, тому стали більш затребувані знання e-commerce».

HARD SKILLS VS SOFT SKILLS: що важливіше та які саме навички цінують роботодавці?

Звичайно, що для кожної професії існує свій бажаний скілсет. Так, наприклад, Вадим Марценко, засновник Martsenko Sales, говорячи про вимоги до представників найзатребуванішої на сьогодні профсфери «Продажі», зазначає, що перш за все, їм потрібна харизма. Чим сильнішою вона буде, тим кращими будуть результати. Але не плутайте харизму з наполегливістю – надмірний тиск зараз нікому не подобається, і такий продавець лише відштовхне клієнта. Також ми давно говоримо про важливість розвиненого емоційного інтелекту.

HARD SKILLS VS SOFT SKILLS: що важливіше та які саме навички цінують роботодавці?«Зараз - в часи кризи - продавець має бути майже психотерапевтом. Вислухати клієнта, зрозуміти його настрій, почути всі болі - вміння, яке допомагає сформувати довіру, а отже і контакт з клієнтом. І ще один момент, який ми зараз стали відслідковувати у продавців - їх власний психологічний стан. Важливо, щоб продажник був у гарному настрої і транслював позитив».
Вадим Марценко, засновник Martsenko Sales
Вакансии дня

Комментарии