Ольга Стрельник
Керівниця відділу Human Capital
Так склалося історично, що Україна — кузня IT-кадрів для всього світу. Більшість українських айтівців працюють підрядниками на іноземних проєктах, і така ситуація сформувалася задовго до початку повномасштабної війни. Як наслідок, вітчизняні продуктові компанії весь час терплять певні кадрові проблеми, які вирішують завдяки великим бюджетам і великій кількості HR-спеціалістів. Але що робити, якщо ви малий бізнес і просто не можете собі цього дозволити? Тільки включати креативне мислення і йти в обхід.
Передумови створення рішення
ABP — розробник і власник маркетплейсу запчастин Автопро — відчув на собі кадрові складнощі в подвійній мірі. Адже не тільки ринок IT-роботодавців, але і ринок запчастин, на якому ми заробляємо, давно поділений між великими гравцями. Ми змогли зайняти свою нішу і навіть досягти лідерських позицій завдяки власній методології Командного бізнесу.
Командний бізнес — це наша інновація, суть якої полягає у еволюції класичної ієрархії у бізнес-екосистему з розподіленим управлінням та прив’язкою доходів членів команди до доходів бізнесу.
Але на початку 20-х років ми зрозуміли, що досягли своєї межі. Щоб зростати на такому насиченому ринку, нам була потрібна значно більша команда, здатна досягати по-справжньому амбітних цілей. Згідно з засадами Командного бізнеса, нам були потрібні люди, орієнтовані на спільний, а не свій власний результат.
На ринку суцільних індивідуалістів таких знайти дуже важко. Гарні професіонали рівня middle коштували великих грошей і зазвичай були зацікавлені лише у власній кар’єрі. Тоді ми зрозуміли, що єдиний спосіб отримати потрібних нам спеціалістів — виростити їх. Нам була потрібна система, яка здатна просіяти тисячі трейні і відібрати кращих — таких, які зможуть працювати у команді і швидко вчитися. Вручну, силами кількох HR, такий відбір неможливо було здійснити, тому ми придумали, як його автоматизувати.
Human Hiring System — цифровий HR з людським обличчям
У нас виникла ідея створити програму, яка зможе миттєво обробляти тисячі резюме, проводити первинний відсів і навіть назначати співбесіди. Але тут же виникло питання: як можна довіряти комп’ютеру у такій справі? Чи справді алгоритми зможуть відібрати кращих? А як щодо тих, хто не пройде, чи не залишаться вони розчаровані «нелюдським підходом» і чи не понесуть свої негативні враження далі на ринок?
Human Hiring System або «Людиноцентрична система найму» стала результатом глибокої рефлексії над цими питаннями і тривалої роботи пліч-о-пліч розробників, HR і менеджерів.
У процесі роботи над нею ми:
- розробили систему тестів і технічних завдань замість резюме, щоб збирати інформацію у єдиному вигляді, придатну для порівняння.
- написали шаблони для листів на всі випадки життя неформальною і доброзичливою мовою.
- придумали втішні подарунки для претендентів у разі відмови і підготували рекомендації для розвитку відповідно до різних результатів технічних завдань.
- створили інтерактивну гру, яка у розважальній формі перевіряє пріоритети та навички командної роботи у претендентів.
- налаштували систему push-повідомлень та підказок, які допомагають замовникам швидко ухвалювати рішення.
Подолавши ці завдання, ми створили рішення для всіх учасників процесу найму: HR, бізнес-замовників та претендентів.
HR-відділ зміг ефективно і швидко закривати вакансії з мінімальними витратами часу та ресурсів.
Замовники отримали співробітників з потрібними навичками і хистом до командної праці.
Претенденти отримали швидку (протягом хвилин, а не днів або тижнів!) відповідь, якісний зворотній зв’язок і повагу до свого часу.
Найм командами — спосіб отримати супер-результат легше і дешевше
Дуже швидко ми не тільки отримали велику кількість позитивних відгуків від усіх учасників, але й зрозуміли, що Human Hiring System здатна знаходити потрібних нам людей десятками. Оскільки цей результат був надлишковий для початкових задач, ми вирішили скористатися ним, щоб перевірити ще одну давню гіпотезу — про найм командами.
Ми припускали, що набираючи розробників відразу групами, можна знизити вимоги до професіоналізму кожного, ефективніше їх адаптувати і швидше отримати бізнес-результат. Адже замість того щоб намагатися обрати відразу най-най-кращого з усіх кандидатів, можна обрати кращого у чомусь одному, а разом з ним кращого в чомусь іншому і ще декілька носіїв різних якостей, які здатні підсилювати одне одного. Притому що кожен з них є потенційним командним гравцем — Система вже попіклувалася про це. Залишається тільки надати їм час і умови для того, щоб навчитися працювати разом. Цю задачу вирішила Академія ABP — тримісячний курс командної роботи, який проходить кожен з наших новачків.
У порівнянні з традиційним стажуванням або випробувальним періодом, Академія ABP має декілька суттєвих відмінностей і переваг:
- «Студенти» Академії звільнені від рутинної роботи, але протягом навчання створюють з нуля новий продукт для компанії.
- Новачок поряд з такими ж новачками адаптується значно швидше і ефективніше ніж в уже оформлених старих командах.
- Кожен розуміє, що наприкінці оцінюватиметься не його власна ефективність, а тільки командний результат.
- Інтенсивне навчання, тренінги і спільна робота над окремим проєктом дозволяють швидко підвищити загальний професійний рівень нової команди.
- Через три місяці компанія може отримати готовий продукт, який здатен приносити гроші.
Таким чином, ми набрали вже три групи трейні через Human Hiring System. Дві групи пройшли навчання і розробили два цікавих продукти, в які ми готові вкладатися та пропонувати ринку. Не всі з відібраних студентів залишилися — кожна група протягом навчання зменшилася десь на третину, однак перетворилася на справжню команду з глибокою мотивацією.
Третій потік Академії зараз навчається, і ми з нетерпінням чекаємо на його результати. Гіпотеза підтвердилася: кожен з трейні, знаходячись на початку професійного шляху, не може самостійно створити бізнес-результат, але у команді вони змогли це зробити. А ми як компанія не просто закрили свої потреби у кадрах, а навчилися створювати ефективні команди. І тим самим підтвердили, що є справжнім Командним бізнесом і здатні залишатися ним, коли нас стає набагато більше.
В цьому році ми взяли участь у «Премії HR бренд 2023». І ми дуже раді бути переможцями у номінації «Digital HR». Не важливий розмір компанії, важлива лише якість рішень, які ви створюєте для людей. Дякуємо команді!